Till Irland och tillbaka.

Tänk-nikprojektet fick i början av februari en förfrågan från ett LEADER+ projekt på norra Irland om eventuellt transnationellt samarbete.
Ett sjöfartsmuseum med ett planetarium byggde tillsammans med skolelever raketer som de laddade med ägg och sköt iväg.
Deras motto var ”ägg upp, ägg ner - ingen omelett”.
Per-Arne Ekström och Pierre Jamot från Tänk-nikprojektet fick i uppdrag att åka dit och diskutera samarbetet

Vi lyfte från Landvetters flygplats en gråmulen måndagsmorgon i juni.
Flygplanet flög till Dublin via Köpenhamn. På flygplatsen i Dublin försökte vi fråga oss fram till vår biluthyrningsfirma Irish Cars, Per-Arne fick ett svar på irländska, det gick inte att förstå så vi skrattade och gick vidare. Vi hade bättre tur med skyltarna och till slut fick vi vår bil, en röd Peugeot 407.
Nu hade vi en biltur framför oss på ungefär 250 kilometer till Greencastle i området Inishowen längst uppe på norra Irland.
Vi följde väg N2, den var fin och resan gick bra ända tills vi kom till Monaghan.  P-A svängde vänster istället för höger i en rondell, men på det sättet hittade vi ett bra matställe. Deras Chickencurry var otroligt stark men god.

Resan fortsatte mot Derry där vi som tur var ”stötte ihop” med en vänlig nord-irländare som visade oss den lilla smala vägen mot Greencastle och Inishowen Maritime Museum.
Efter ungefär fem timmars bilkörning på vänster sida och växlande med högerhanden (svårt) var vi framme på museets parkering.

Inne i museet mötte vi Gillian McColgan lokal Leader+ representant. Gemma Havlin chef för museet och
Ash McFadden ansvarig för planetariet och raketuppskjutningarna.

Vi pratade lite och berättade om resan innan vi fick en rundtur i museet och planetariet
På bilden ser du en
Irländsk skinnbåt. Munken Brendan färdades i större skinnbåt till Amerika år 551

Ash visade sina raketer, några av de stora raketerna var verkligen imponerande.

Den senast byggda var en lång raket helt byggd i glasfiberarmerad plast. Den skulle förhoppningsvis flyga genom ljudvallen lite senare i sommar trodde Ash.

Efter rundvandringen åkte vi till ett guesthouse med bed & breakfast som låg granne med museet.
Här ser ni Peter Smith vår värd. Utsikten över Lough Foyle var helt otrolig, även i lite gråmulet väder.
Peter är också ordförande för The Maritime Museum.

På kvällen blev vi bjudna på den lokala puben och fick smaka Irländsk Guinness.

Morgonen därpå var hela Greencastle strömlöst så vi fick åka hem till Ash för en raketuppskjutning.

Han bodde med en makalös utsikt över gröna irländska kullar och en vildsint havsvik.

En av den spanska armadans skepp förliste här för många hundra år sedan.

Ash demonstrerade även sin laserskärnings-maskin och berättade om sin lasershow.

Raketuppskjutningen blev mycket lyckad men på vägen ner drev raketen ut till havs och försvann

På onsdag morgon efter en utsökt frukost hos Peter gick vi till museet.

Ash hade besök av en skolklass från Moville.

De fick lära sig grunderna i raketteknik och se på ett bildspel i planetariet om solsystemet.

Klassen fick med sig raketbyggsatser hem, de och skulle komma tillbaka till museet för uppskjutning. Uppskjutningarna sker första söndagen i varje månad i Greencastles hamn, med finaler i september.

Efter besöket diskuterade vi samarbetsplanerna. Här följer en kortversion:

September   Besök 4 personer från Greencastle

Dag 1 besök Vårgårda kommun + bygden

Dag 2 industri och projektbesök

Dag 3 skolbesök

Dag 4 Leader+ i Vara, diskuterar vår medverkan på Irland.

Hösten –05 Förbereda netmeeting med webkamera.

Våren –06    Årskurs 6 ”träffar Ash på nätet” läser om Irland och Irländska berättelser på engelska.

Maj –06       Ash kommer en vecka och skjuter raketer med alla elever i åk 6.

Efter att vi sagt hejdå körde vi mot Belfast och vidare mot Dublin.

Färden gick bra och P-A körde på vänstersida som om han inte gjort annat i hela sitt liv.

Vi tillbringade kvällen med att vandra runt i Dublin.
På torsdagsmorgonen flög vi tillbaka till Sverige med fina minnen och vilda idéer från Irland i baggaget.