Dagbok,
Irlandsbesök 20/9 – 23/9

Bakgrund

I juni 2005 åkte Pierre Jamot och Per-Arne Ekström från Tänk-nikprojektet i Vårgårda till Greencastle och Inishowen Maritime Museum & Planetarium på norra Irland, på ett förberedande besök.

I Greencastle skjuter skolelever upp raketer med ägg i noskonen. Uppdraget är att föra dem välbehållna tillbaka till jorden.
I Vårgårda gör man krocktester med ägg för att öka bilsäkerheten och skolbarns säkerhetsmedvetande.

Kontakten hade knutits med hjälp av Leader+ databas, båda projekten får EU-hjälp från Leader+.

Gemma Havlin och Ashleigh McFadden är två från arbetsgruppen på Irland som kommer hit.  Gemma är manager of the Inishowen Maritime Museum & Planetarium och Ash är raketexpert och planetarieföreståndare. Ash har också ett eget vetenskaplig frågeprogram på irländsk radio.

Tisdag 20/9

Vi mötte våra gäster på Landvetters flygplats.

På vägen till Vårgårda stannade vi till på Stockslycke korvkiosk i Alingsås. Här bjöd vi våra irländska vänner på den lokala specialiteten ”halvspecial grillad” med gurkmajonäs. Ash åt förtjust upp alltihop medan Gemma petade något förvånad i anrättningen. När sedan tillfälle gavs försvann det mesta ner i en stor röd soptunna.

Ash och Gemma inkvarterades i grannhuset till Iglabo-gård utanför Vårgårda.

På kvällen bjöd vi dem på ett svenskt smörgåsbord på Iglabo. Anders Lennermo, utbildningsnämndens ordförande var en av kvällens gäster, han berättade om skolorna i Vårgårda och planer för framtiden.

Irländarna, som hade rest hemifrån mitt i natten, drog sig sedan tillbaka för en skön natts sömn på den svenska landsbygden.

Onsdagen 21/9

Efter en god frukost åkte vi till Leader+, kärnan i Västra Götaland huvudkontor i Vara.

Carin Alfredsson och Lena Tillgren bjöd oss på fika och presenterade verksamheten. Vi fick också tillfälle att diskutera framtidsplanerna och vårt gemensamma projekt.

Vi åkte tillbaka till Vårgårda där det var arbetslunch tillsammans med bland andra, Kommunstyrelsens ordförande Stig-Olov Tingbratt, Ulf Lofterud Center of Innovation, Viktoria Lindberg- Martinell Tjänster- & serviceutveckling i Vårgårda.

Efter lunchen gjorde vi två mycket uppskattade studiebesök.

Det första var hos Per Andersson På Autolivs testanläggning. Ash och Gemma var mycket imponerade av anläggningen och visningen. Vi hade turen att få se ett krockprov på en av krockbanorna

Det andra studiebesöket var hos Ledo Light och Cellux. Där träffade vi bl.a. Dennis Karlsson och Stephan Mangold.

Ash var speciellt intresserad av laserskärningsmaskinen och

Gemma tycket att den soldrivna gatubelysningen var värd att ta med hem till Irland.

Vi lyckades också klämma in ett besök hos Marianne Andersson ordförande i LAG-gruppen. Marianne hade bara 1 timme innan besöket kommit hem från ett besök i Kongo.

På kvällen byggde vi ägg-raketer inför morgondagen vid köksbordet på Iglabo.

Torsdag 22/9

Den stora dagen var inne.

Vi åkte till Lena skola för att träffa eleverna i årskurs 6, Alingsås Tidning och AlingsåsKuriren.

Eleverna hade förberett ett litet välkomsttal på engelska. Ash visade Äggraketen och berättade om aerodynamik och raketteknik. Gemma läste en hjältesaga från Irland på engelska, för eleverna. De fick höra sagan i översättning till svenska efteråt.

Nu var det dags för den stora raketavskjutningen.

Hela skolan samlades på fotbollsplanen och Ash sköt iväg raketen laddad med ett rått ägg i noskonen. Raketen steg till cirka 300 meters höjd innan fallskärmen vecklade ut sig och den sakta dalade mot marken. När vi fått upp det inpackade ägget var det helt…, succé och vilda applåder.

Vårgårda Fotoklubb bjöd på ett bildspel efter lunch och vi stannade kvar där för en sista gemensam projektplanering.

Sista kvällen i Sverige tog vi våra gäster till en Irländsk restaurang i Göteborg. Detta var mycket uppskattat.